Tehnologie pe felie – 3D Print

De cativa ani, mai precis de la inceputul anilor 2000, imprimarea 3D nu mai reprezinta un lucru de domeniul Hollywood sau NASA. Tehnologia aceasta de producere a fost si este in continuare adoptata in majortiatea ramurilor industriale si nu numai. Marii producatori de automobile folosesc tehnologiile de 3D print in proiectele de cercetare si dezvoltare, arhitectii si constuctorii isi printeaza machete 3D ale cladirilor, tehnicienii dentari folosesc imprimantele 3D in activitatea lor si nu numai. De asemena, odata cu dezvoltarea tehnologiei si reducerea costurilor de productie, imprimantele 3D au devenit accesibile chiar si pentru utilizatorii casnici, iar asta nu este deloc o noutate.

Sunt convins ca nu v-am dat lumea peste cap cu paragraful anterior, insa mi se pare fascinant faptul ca inclusiv marii jucatori de pe piata sneakersilor au adoptat imprimarea 3D ca instrument vital in departeamentele de R&D. Si mai fascinant mi se pare ca procesul de 3D printing incepe sa migreze dintr-o zona mai mult experimentala, catre produsul finit care ajunge la cumparator, pasionat, sneakerhead sau atlet. Marii jucatori de pe piata au deschis barierele personalizarii si optimizarii sneakersilor, din punct de vedere functional, reusind sa acopere mai precis nevoile utilizatorilor. Hai sa vedem primii pasi facuti pe acest drum de catre 4 mari nume din domeniu.

Nike

Primul pas facut de americani in aceasta directie a fost in 2013, atunci cand au prezentat Nike Vapor Laser Talon, o gheata destinata jucatorilor de fotbal american, echipata cu o talpa produsa prin Sinterizare Selectiva cu Laser (SLS), proces adoptat de toti producatorii din industrie in proiectele lor. In continuarea initiativei, in 2014 au prezentat Nike Vapor HyperAgility Cleat, o gheata de fotbal American cu talpa obtinuta prin acelasi procedeu.

Anul 2016 a fost de asemenea important din punctul de vedere al imprimarii 3D pentru Nike, americanii prezentand in cadrul evenimentului Nike Innovation 2016, un pantof destinat curselor de sprint pe  200 si 400 de metri, dezvoltat in colaborare cu sprinterul american Allyson Felix. Gheata, caci o putem numi asa considerand inaltimea putin deasupra gleznei, are de asemenea o talpa realizata prin SLS, a carei geometrie este realizata exact dupa forma si miscarea piciorului atletului. Un alt lucru notabil este incheierea unui parteneriat intre Nike si HP pentru dezvoltarea capacitatilor din domeniul 3D printing ale celor de la Nike.

New Balance

Anul trecut, cei de la New Balance au pasit pe terenul imprimarii 3D, prin prezentarea modelului Zante Generate, un pantof de alergare performant cu un midsole realizat integral prin sinterizare selectiva cu laser. Desi intr-o serie limitata la doar 44 de bucati, pentru a celebra cei 44 de activitate ai lui Jim Davis, proprietar si chairman New Balance, Zante Generate a fost disponibil pentru cumparare, la pretul de 400$.

Procesul de Sinterizare cu Laser

Pudra utilizata in procesul de sinterizare, DuraForm® TPU (Thermoplastic Polyurethane), impreuna cu structura celulara a talpii ofera un echilibru intre greutate redusa, stabilitate si flexibilitate, toate beneficii ale utilizarii imprimarii 3d.

adidas

Marca celor trei dungi a calcat acceleratia in departamentul de cercetare, iar asta se observa in inovatiile pe care le regasim in produsele lor, precum Boost sau Primeknit. Desi inca nu a atins rafturile magazinelor, fie ele si undeva pe un server, initiativa concentrata pe domeniul imprimarii 3d exista si este adapostita sub aripa Futurecraft (hub-ul de creatie si inovare al marcii).

La sfarsitul anului 2016, cei de la adidas au lansat primul model din aceasta categorie destinat publicului, denumit simplu si la obiect, 3D Runner. Pentru 333$, norocosii care au pus mana pe o pereche au primit un sneaker cu o silueta inspirata de modelul UltraBoost, dar cu un midsole printat 3D intr-o structura de tip plasa, cu densitate a materialului ce variaza in functie de distributia eforturilor transmise in timpul miscarii, catre talpa. De asemenea, intaritura din zona calcaiului este obtinuta prin aceeasi tehnologie si formeaza o singura piesa cu talpa, rezultand o structura mai omogena intre principalele zone responsabile de sustinerea piciorului. Mikal Peveto, Senior Director al programului adidas Future a declarat “This is just the beginning” si cred ca nu sunt singurul care asteapta cu interes urmatoarele iteratii ale acestui program.

Under Armour

Tot anul trecut si americanii de la Under Armour au venit in fata publicului cu interpretarea proprie asupra viitorului productiei de sneakersi, integrant imprimarea 3d in procesul de fabricare.

Compania, care in ultimii ani s-a asezat ferm pe un trend ascendent din punct de vedere al inovarii, popularitatii, dar si al vanzarilor, si-a prezentat iteratia 3D sub numele de Architect.

Daca celelalte companii au propus running shoes, aici avem de a face cu un pantof de antrenament. In cazul alergarii, tipul miscarii este unul bine definit, fara mari variatii, in cazul antrenamentului, fie ca este in aer liber sau in sala, pantoful trebuie sa sustina piciorul in timpul mai multor tipuri de miscare si sa ofere sustinere in toate zonele piciorului, mai ales daca vorbim de antrenament cu greutati. Asta isi propune sa faca si Architect, fiind echipat cu un midsole imprimat 3D, cu o structura alcatuita din ”zabrele” care se intrepatrund pentru disiparea tensiunilor, dar si cu intaritura pentru calcai, realizata prin acelasi procedeu.

Arhitect este disponibil si in momentul scrierii articolului, pe site-ul Under Armour, in doua variante de culoare (negru cu accente rosii, sau alb cu accente rosii si albastre) pentru 300$ si tot de pe site-ul lor aflam ca urmatoarea versiune va fi disponibila incepand cu luna Martie 2017.

 

Privind in urma, 2016 a fost un an marcant pentru adoptarea tehnologiilor de 3D Printing de catre marii producatori de incaltaminte sport, iar aceste initiative deschid noi orizonturi pentru cercetarea si dezvoltarea de noi produse din ce in ce mai performante.

Abia astept sa vad ce ne-au pregatit in 2017.

 

Photo Credits: Hishsnobiety, adidas, New Balance, Nike, Under Armour.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *